ביטוח נסיעות למטען שאבד או מתעכב: זכויות והליכי החזר

למי מאיתנו זה לא קרה? ירדנו מן המטוס ביעד הנבחר, מתרגשים לקראת החוויות הנפלאות שמצפות לנו, אך מגלים למרבה הצער שהמזוודות והציוד שלנו החליטו לטוס ליעד אחר או אבדו בדרך אלינו. במקרה כזה, חשוב שתדעו כיצד מתקיימים הליכי הגשת הבקשה להחזר כספי, ומה כדאי לעשות כשאתם עדיין בארץ כדי לוודא שתקבלו החזר. במאמר זה נסביר כל מה שאתם צריכים לדעת על ביטוח נסיעות למטען שאבד או מתעכב ועל זכויות והליכי החזר מחברת הביטוח. 

 

ביטוחו"ל – להשוות ביטוח נסיעות בלחיצת כפתור

ביטוחו"ל הינה חברה להשוואת חבילות ביטוח משש החברות המובילות: פספורטקארד, פניקס, כלל, מנורה מבטחים, הראל ומגדל. באתר של ביטוחו"ל תוכלו להשוות מחירי חבילות בסיס וגם הרחבות שונות ולקבל מידע רב אודות ביטוחי הנסיעות לחו"ל. ביטוחו"ל מפעילה ללקוחותיה מוקד חירום הפעיל 24/7 לכל מקרה שבו אתם נתקלים בבעיה מול חברת הביטוח שבחרתם בה, לקבלת מידע ולעזרה. עם ביטוחו"ל קל הרבה יותר להשוות את מחירי החבילות השונות ולמצוא את חבילת ביטוח הנסיעות המשתלמת ביותר עבורכם. 

 

מה קרה למזוודה שלי?

אין דבר יותר מאכזב ומתסכל לעמוד מול קרוסלת המזוודות ולהמתין למזוודה שפשוט לא מגיעה ואתם מרגישים שנהרס לחלוטין היום הראשון שלכם בחו"ל, או שהמזוודה עמוסת המתנות שרכשתם ליקירכם נעלמה פתאום ואיש אינו יודע מה עלה בגורלה. חברות התעופה השונות מסיעות מליוני נוסעים על כבודתם מדי יום ביומו, המזוודות מהם אתם נפרדים בשדה התעופה מוסעות באופן אוטומתי, נסרקות על ידי ברקודים, מוסעות לכבש המטוס בשיירה ארוכה של עגלות ולבסוף מועלות לתוך בטן המטוס. תקלות שונות בהגעת המזוודות יכולות לקרות מן הסיבות הבאות:

  • התגית שהודבקה על המזוודה שלכם נשרה. 
  • סורק הברקוד לא סרק את המזוודה שלכם כמו שצריך.
  • עובד הנמל שגה והעמיס את המזוודה שלכם על מטוס אחר.
  • המזוודה נפלה מן המסוע או מעגלת המזוודות.
  • המזוודה התפרקה, נקרעה או ניזוקה במהלך ההעמסה בצורה כזו שלא איפשרה את המשך התהליך. 
  • המזוודה או תכולתה נגנבו בזדון על ידי עובד או עבריין שהסתנן לשדה התעופה. 

 

מה אתם יכולים לעשות כדי למנוע זאת?

בראש ובראשונה, עליכם לדאוג שאתם נוסעים לחו"ל עם מזוודה חסונה, חזקה, תקינה לחלוטין, ריצ'רצ'ים חזקים ועמידים, בד או פלסטיק חזק שלא נשבר בקלות ממכה או נפילה וידיות תקינות שפועלות כהלכה. מזוודות חזקות ועמידות יעמדו בטלטלות הקשות שהן עוברות ממכם אל בטן המטוס ובחזרה. בנוסף, כיום ניתן להשיג מארזים פנימיים אשר אורזים את כל החפצים שלכם בצורה מסודרת ובטוחה, אשר יכולים להבטיח שגם במקרה והמזוודה תיקרע, תוכנה לא יישפך החוצה. למרות שבכל שדה תעופה מנפיקים לכם תגית עם השם והיעד שלכם, זה בסדר גמור להדביק מדבקה משלכם עם השם, הטלפון, מדינת המקור ומדינת היעד אליו אתם נוסעים באנגלית כך שבמקרה והמזוודה תישלח ליעד אחר, מישהו יוכל ליצור עמכם קשר ולהחזיר לכם אותה. 

 

מה לעשות כשזה קורה?

במידה ואכן אתם מוצאים את עצמכם ממתינים וממתינים, אחרון הנוסעים כבר עזב עם המזוודות שלו ואתם עדיין מחכים. פנו אל אשנב חברת התעופה שלכם ובקשו לברר מה עלה בגורל המזוודה שלכם. הפקיד או הפקידה ינסו לברר על פי רישומי המחשב שלהם היכן נמצאת המזוודה על פי הברקוד שמוצמד אליה. במקרה הטוב הם יאתרו אותה ויודיעו לכם כמה זמן ייקח עד שתגיע אליכם, במקרה הרע הם לא יצליחו לאתר אותה בשל נשירת התגית או טעות של עובד נמל התעופה. עליכם לקבל אישור של חברת התעופה על עיכוב או אובדן המזוודה ולהגישו לחברת הביטוח שלכם על מנת לדרוש את הפיצוי המגיע לכם. 

 

ביטוח כבודה 

ברוב חבילות הבסיס, כמעט כל חברות הביטוח מציעות ביטוח כבודה אשר יאפשר לכם לרכוש את המוצרים הבסיסיים ביותר עד שיתברר היכן המזוודה שלכם ומה עלה בגורלה. כלקוחות, חשוב לקרוא את כל האותיות הקטנות ולבחור בחברת הביטוח שתציע לכם את הכיסוי הרחב והגבוה ביותר, בצירוף הנוחות. למה הכוונה? ישנן חברות ביטוח אשר יציידו אתכם בכרטיס אשראי נטען הנפתח בקוד, אחרות יציעו החזר מיידי בביט על כל הוצאה שתיגרם לכם כתוצאה מן האובדן או העיכוב, ואחרות יעניקו לכם החזר כספי לאחר שתשובו לארץ ותגישו בקשה עם מסמכים וקבלות. קיראו היטב את התנאים ושיקלו באיזו חברה אתם מעדיפים לבחור. 

 

ביטוח ציוד יקר ערך 

ציוד יקר ערך מתייחס הן לתכשיטים, שעונים וכדומה, אך גם לעגלות ילדים, עגלות נכים, ציוד רפואי נחוץ, כלי נגינה, תשמישי קדושה, ציוד לצורכי עבודה או ספורט, או כל דבר אחר שאתם לוקחים עימכם שנחוץ לכם לצורך הנסיעה. במידה ויש לכם ציוד יקר ערך, חשוב לרכוש עבורו הרחבה נפרדת, ואף ליצור קשר עם חברת הביטוח ולדאוג שהכיסוי יהיה בהתאם לשווי המוצר. זה אולי יעלה לכם כמה שקלים יותר, אך בהחלט יחסוך לכם עוגמת נפש גדולה עם הציוד ייגנב, ייפגם או יאבד. 

 

תהליכי החזר 

לכל חברת ביטוח יש אמצעי יצירת קשר שונים. ישנן המציעות אפליקציות, מוקד שירות טלפוני, מייל או שיחת ווצאפ. לפני שאתם מחליטים באיזו חברת ביטוח לבחור, חשוב שתבחנו את האופציות שעומדות לפניכם, כיוון שבחירה באופציה המועדפת עליכם תקל עליכם במידה ותחושו חסרי אונים בחו"ל. במידה ותזדקקו להחזר, עליכם לפנות אל חברת הביטוח שלכם על פי הדרכים המקובלות באותה החברה, כאמור, באמצעות האפליקציה, שירות הלקוחות ועוד. עליכם להציג בפני חברת הביטוח כל מסמך וכל תעודה היכולים לספק מידע על תוכן המזוודה, הנסיבות להעלמותה, ומה חברת התעופה הודיעה לכם ( ישנן מזוודות שמאותרות במהירות וחברת התעופה מציינת את הזמן שבו היא תגיע, וישנן מקרים שבהם המזוודה אינה ניתנת לאיתור ולכן חברת התעופה מודה שאינה יכולה למצוא אותה). כמו כן, במידה וניכר והמזוודה נפרצה או נפגעה בזדון, כמו למשל מנעול שבור, סימני פריצה ועוד, יש לדאוג לאישור המשטרה המקומית על כך. 

 

גובה הכיסוי 

חברות הביטוח השונות מציעות כיסוי דומה מאד, בדרך כלל גובה הכיסוי יהיה עד 2500$ לכל התכולה, עד 300$ לפריט יחיד, ומבטיחות פיצוי מיידי במקרה של עיכוב על מנת לאפשר לכם לרכוש את המוצרים הבסיסיים ביותר להם אתם זקוקים עד שתגיע המזוודה. אולם, בזמן שאתם שוקלים רכישת חבילת ביטוח, חשוב מאד לקרוא את כל האותיות הקטנות ואפילו לנסות להתמקח עם חברת הביטוח להעלאת הסכום לפיצוי, סך הכל, התחרות העזה בין חברות הביטוח משחקת לטובתכם. 

 

לסיכום 

אף על פי שכמעט כל חברות הביטוח מציעות כיסוי לכבודה בחבילת הבסיס שלהן, עליכם לקרוא את כל האותיות הקטנות ולהבין מה גובה הכיסוי ובאילו תנאים הוא ניתן. זוהי זכותכם המלאה להתמקח עם חברת הביטוח ולנסות להעלות את הסכום, זה אולי יעלה לכם כמה שקלים נוספים, אך בהחלט שווה במידה ואיבדתם מזוודה בעלת ערך רב. כמו כן, במידה ואתם נושאים איתכם ציוד יקר ערך כגון תשמישי קדושה, עגלות ילדים וציוד יקר, חשוב לערוך לו הרחבה נוספת לכיסוי מלא או יחסי שלו. 

מאמרים נוספים